Fysiotherapie de Velden

Fysiotherapie

Fysiotherapie of kinesitherapie is het paramedische beroep dat zich bezighoudt met de behandeling van klachten aan het steun- en bewegingsapparaat van de mens.

De fysiotherapie is voortgekomen uit de heilgymnastiek die tot 1960 werd beoefend door een heilgymnast.

Patiënten met klachten met betrekking tot het steun- en bewegingsapparaat worden, ondersteund door oefeningen of verschillende categorieën fysische therapieën, geholpen om beweeglijkheid te verbeteren en pijn te verminderen. Er zijn verschillende vormen van fysiotherapie waarmee klachten worden behandeld zoals oefentherapie, massagetherapie, fysische therapie en elektrotherapie.

De fysiotherapeut doet een lichamelijk onderzoek, stelt een behandelplan op en bespreekt dat met de patiënt. Het is altijd de patiënt die verantwoordelijk is voor zijn eigen genezing. De fysiotherapeut speelt hierbij een ondersteunende rol.

Het doel van een behandeling kan bijvoorbeeld zijn:

• verbeterd functioneren van (deel)gebieden van het lichaam;
  • optimaal functioneren binnen de grenzen van een chronische aandoening;
  • pijn verminderen.

De fysiotherapie heeft natuurlijk ook haar plaats ingenomen in de revalidatie.
Revalidatie legt zich toe op de behandeling van aandoeningen van het bewegingsapparaat. Deze aandoeningen zijn meestal van orthopedische, neurologische en reumatologische oorsprong. Ook sport- en andere traumatische letsels maken hier deel van uit. Ook kunt u denken aan post- operatieve revalidatie trajecten van voorste kruisband plastieken, status na enkel in- en eversie-trauma’s, status na schouder, elleboog en polsingrepen, enzovoort.

De praktijk is ruim voorzien van revalidatie en trainingsapparatuur!